Tendinte 2011-2012 in materie de textile pentru casa – Reconnect, Heimtextil 2011

Pentru cei care nu stiu, Heimtextil este un targ ce se desfasoara la inceputul fiecarui an. Aici se traseaza directiile pe care se vor dezvolta industriile textilelor pentru casa, tendintele, influentele. Aici se intalnesc marii producatori ai lumii, designerii, distribuitorii. Aici se decide ce tipuri de materiale textile vom vedea pe rafturi anul care vine. Pentru ca targul sa fie un adevarat spectacol senzational in fiecare an, cei care decid trendurile, designerii si producatorii de textile, se intalnesc cu 10 luni inainte pentru o analiza riguroasa a pietei si punerea la cale a celui mai important targ din domeniu.

Atria a fost acolo pentru tine si s-a intors plina de inspiratie pentru colectia 2011. In articolul de azi iti voi vorbi despre tendintele 2011-2012 sintetizate la targ, iar in articolul urmator vom trece de la teorie la practica, si vom vedea ce inseamna aceste tendinte traduse in viata de zi cu zi. Pana atunci, sa vorbim despre stilurile 2011:

Anul ce tocmai a inceput aduce nu unul, ci patru stiluri de baza (fiecare cu impartire in sub-stiluri), toate fiind, de fapt, un amalgam de lucruri pe care le stiam pana acum despre tendinte, concentrandu-se, insa, pe functionalitate, cunoasterea valorilor si sustenabilitate.

1. Sobriety (stilul Sobru) – intoarcerea catre esential si traditional Stilul Sobru

Trendul Sobrietate arata unde se termina tendintele sezoniere, cu viata scurta, si unde incep valorile adevarate. Originile acestui trend in comportamentul consumatorilor este ca in ultimii ani consumatorii au lucrat la o imagine personala etica, bazata pe calitate si expectanta serviciului de calitate, lucruri pe care tin sa le pastreze chiar si in vremuri cu dificultati financiare. Comportamentul consumatorilor se poate sa se fi schimbat, dar standardele au ramas aceleasi – consumatorul modern nu mai cauta doar „cea mai buna oferta de pret”, ci cauta „pretul cel mai bun pentru lucruri de calitate”.

Noul profil al consumatorului este marcat de calitate, longevitate, sustenabilitate si relevanta. In acest context, de pe usile scolilor de design ies artisti tot mai pasionati de aprofundarea unor indeletniciri de mult uitate si a artei mestesugarilor, iar acest fenomen merge mana in mana cu dorinta consumatorilor de a afla mai multe despre creatii si creatorii lor.

Sub-trendul Serenity (Serenitate) este definit prin crearea unui spatiu de viata linistit si senin, si vine in intampinarea consumatorilor care au tendinta de reevaluare a stilului de viata, care cauta produse cu care sa aiba o legatura emotionala.

New School reinterpreteaza designul clasic al anilor 50, in timp ce Modernitatea Clasica reflecta un stil ce simbolizeaza onestitate, egalitate si consistenta, evocand nostalgie si autenticitate.

Luxul Minimal satisface nevoia de design pur, curat, simplu, si simbolizeaza un aspect incantator si fara varsta. Luxul minimalist este stilul atat de simplu si distins, incat va fi intotdeauna la moda.

2. Stilul Ghiveci de Mixaje (Mix Mash) – combina noua tehnologie cu mestesugaritul, vechiul cu noul

Uita-te in jur si vei vedea exact ce presupune acest stil: este exact ce se intampla acum peste tot – reinventarea obiectelor vechi, combinarea lor cu elemente noi, combinarea culorilor.

Acest ghiveci de mixaje arata cum traditionalul se intoarce, iar influentele etnice din toata lumea intalnesc texturi, imprimeuri si materiale noi. Dar, in acelasi timp, acest stil doreste amestecarea armonioasa a industrializarii globale cu tehnicilStilul Ghiveci de Mixajee locale.

Puterea emotionala si traditionala a mestesugului, pusa laolalta cu idei inovatoare de functionalitate, simbolizeaza juxtapunerea de succes a tehnologiei high-tech si a artei mestesugaresti.

Si acest stil se imparte in patru ramuri. Latura Experimentala arata cum jocuri neconventionale din pensula, obiecte de design si grafica artistice si expresive, genereaza energie si dinamism.

Estetica haotica a stilului Hibrid cultural este decadenta si poetica in acelasi timp, combinand mostenirea locala cu mestesugul local si cu nostalgia.

Technicraft (sau arta tehnica) constituie un amestec de mostenire si modernitate, examinand sinteza dintre tehnologie si mestesug, dintre inovatie si traditie.

High-tech si low-tech se unesc in suprapunerea ciudata de elemente kitsch si de valoare, exprimata de stilul Bogatii si gunoaie.

Acest stil, in substratul sau, vrea sa sublinieze faptul ca ceea ce e iesit din moda, nu e neaparat kitsch, iar ceea ce e nou, nu e neaparat de valoare, ca la un moment dat poti spune despre orice ca nu mai este la moda, dar asta nu inseamna ca nu il poti moderniza, reconditiona, refunctionaliza, refolosi, reabilita si combina cu ce te inspira si te face sa te simti bine.

Acest ultim substil din categoria ghiveciului de mixaje, este, de fapt, concluzia acestui stil si ideea de baza a sa.

3. Stilul Utility – Societatea de consum s-a schimbat, Utilitatea te invita sa o folosesti

Criza financiara globala, catastrofele naturale, abundenta produselor si informatiei ii fac pe oameni sa se opreasca si sa analizeze stilului lor de viata. In zilele noastre, aceasta analiza a consumatorului este factor decisiv in cumparare. Consumatorii nu mai apreciaza la fel designul „de dragul designului”, stilul Utility reprezinta simplitate, accesibilitate si invitatia la utilizare.Stilul Utilitate

Produsele promovate intensiv in reviste glossy sunt inlocuite de produse cat mai aproape de starea naturala, fundamentale ca utilitate. Concepute pentru utilizarea de zi cu zi, produsele din acest stil au o relatie mult mai stransa cu utilizatorul lor si un ciclu de viata mai lung. Nu mai sunt favorizate obiectele cu grad mic de utilitate, dar rol estetic pregnant, acum este momentul de glorie al obiectelor pure, simple – obiectele pe care nu le adori, dar carora le apreciezi utilitatea.

Sub-trendul Makeshift (un fel de Inlocuitor) arata cum designerii extrag esenta simplitatii prin abordarea „fara risipa, fara pretentii”. Acest sub-trend ne invata cat de simplu este sa traiesti, ca nu avem nevoie de lucruri noi permanent, ci trebuie sa le folosim mai mult pe cele pe care le avem deja.

Sub titlul Äccente Industriale”, tehnici simple, öneste”, de prelucrare a textilelor aduc sentimentul linistitor de confort.

Trendul Workwear (haine de lucru) subliniaza valorile inradacinate, autentice. Obiectele din aceasta categorie sunt fara varsta, cu o usoara nostalgie si un sentiment de mostenire a lucrurilor facute de mana predecesorilor.

Pentru Luxul Utility designerii s-au inspirat din industria standardizata, tipare comerciale, pentru a crea un look rafinat fara risipa.

4. Stilul Salbaticiei (Wilderness) – inapoi de unde am pornit

Lumea in care traim este una high-tech si focusata pe consum, incredere in structuri politice si economice, iar rezervele de energie sunt irosite. Consumatorii se lupta, in aceste conditii, pentru a se putea increde mai mult in propriile forte, si cauta sa obtina un stil de viata mult mai usor de intretinut. Pentru a obtine acest stil de viata, unii se elibereaza total si radical de viata considerata azi normala, adoptand stilul Salbaticiei, care inseamna sa fii una cu natura.Stilul Salbaticie

Acum evolueaza un val nou de interes pentru mestesugurile din trecut, cum ar fi tesutul si ceaprazaria. Oamenii cauta detaliile distinctive, individuale, amprenta a imperfectiunii, nu a perfectiunii. Se creeaza un aspect organic, cu natura inglobata in diverse forme, caracteristici si materiale.


Primitive Raw (Brutul Primitiv) deschide calea pentru formele simple si tehnicile de manufacturare care altereaza cat mai putin materialul de baza.

Nature’s Harvest (Recolta Naturii) descrie o estetica ecologica neinfranata si forme salbatice, naturale, create din materiale netratate.


Folk Tales (Basmele din popor) arata eforturile noii generatii de designeri de a transfera tehnici si mestesuguri uitate in era moderna, cu scopul de a crea o legatura incarcata de semnificatii intre planul local si cel global.


Untamed Nature (Natura Nestapanita) evidentiaza modul in care natura este tratata, mai degraba decat procesata. Designul este inspirat de reinvierea mestesugului din ere de mult uitate.

Ca sinteza a tuturor acestor trenduri, se poate spune ca in anul 2011 „la moda” in ceea ce priveste perdelele, draperiile, tapiteriile, fetele de masa, lenjeriile de pat si toate celelalte textile de interior, inseamna „NATURAL, SIMPLU, UTIL”.

Lasă un răspuns