Mutatul este un adevarat proces, care de cele mai multe ori ni se pare imposibil de dus la bun sfarsit fara oboseala, stres si haos. Cu ce sa incepi? Cum sa pastrezi controlul asupra lucrurilor si cum sa nu pierzi nimic din vedere? O munca herculeana care iti bulverseaza viata de zi cu zi, mutatul te poate duce de multe ori la capatul rabdarii. Dar nu intotdeauna trebuie sa fie asa. Cu putina planificare si cateva sfaturi utile de pus in practica, poti sa te muti fara sa te epuizezi. Hai sa vedem astazi impreuna cateva astfel de sfaturi utile pentru cand te muti!
Fa-ti un calendar
Este mai usor de zis decat de facut, dar o planificare riguroasa pe zile nu iti va strica, mai ales daca nu poti sa iti iei concediu pentru a te concentra pe mutat si trebuie sa imbini viata profesionala cu tot ce inseamna mutatul dupa orele de program. Planifica-ti in detaliu zilele si momentele in care sortezi lucrurile pe care le iei, impachetatul, transportul la noua locuinta, prioritatile, curatenia, etc. Chiar daca in programul tau se va strecura si neprevazutul, macar ai o baza de lucru cu care sa incepi.
Sortarea
Inainte sa incepi sa duci lucruri la noua locuinta, apuca-te si sorteaza ce vrei sa duci. In acest punct se recomanda strategia celor trei gramezi – metaforice, desigur. In esenta, sorteaza lucrurile in 3 categorii: de pastrat (cele pe care le vei duce cu tine), de donat, si de aruncat. Ia la mana camera cu camera, sifonierele, bucataria si toate dulapurile si incepe cu obiectele de donat. Pe acestea le poti strange in saci si cutii si eticheta corespunzator.
Este bine sa stii din timp cui si cum le donezi si sa programezi donatia chiar in ziua in care ai terminat de impachetat donatiile, ca sa eliberezi spatiul si sa simti ca ai progresat. Odata ce ai eliminat toate lucrurile de donat, urmeaza cele de aruncat.
Impacheteaza-le si pe acestea corespunzator si du-le la gunoi. Daca este cazul, recicleaza obiecte reciclabile. Ai mare grija la sertarele cu hartii si documente. Uneori avem tendinta sa strangem foarte multe hartii, asa ca ia-ti timp si fa ordine in acte. Vei scapa de un bagaj semnificativ.
Acum in casa ta exista numai obiectele pe care le vei muta, asa ca poti trece la etapa urmatoare.
Etichetarea
Cand te muti, este bine sa mentii controlul asupra situatiei, pentru ca la despachetarea in noua casa sa poti gestiona situatia cat mai eficient. Inventeaza un sistem de etichetare pentru fiecare cutie pe care o umpli. De exemplu, nu scrie pe o cutie numai „bucatarie”, ci mergi mai departe si scrie si „farfurii si seturi de pahare”, ca sa stii exact ce cutie contine ce atunci cand incepi sa despachetezi. Unii oameni isi fac liste si mai complexe notand toate obiectele dintr-o cutie, altii folosesc sisteme si tabele digitale, dar important este sa fii organizat.
Impachetatul camera cu camera
Acest pas este important pentru a te ajuta sa gestionezi mai bine intreaga situatie. Incepe cu camerele in care ai cel mai putin de lucru pentru a termina mai repede si pentru a elibera spatiile respective in caz ca ai nevoie de ele pentru a depozita cutiile deja etichetate. Daca incepi cu baia de exemplu, impacheteaza tot ce nu vei folosi in urmatoarele zile pana la marea mutare, dar tine aproape o gentuta cu produsele necesare igienei personale. La bucatarie la fel, pastreaza la indemana numai cateva obiecte pe care le vei folosi in urmatoarele zile si impacheteaza totul in siguranta in cutii. Hai sa vedem cateva lucruri care iti vor face viata mai usoara:
- Impacheteaza obiectele foarte grele in cutii mai mici pentru a te putea descurca mai bine cu ele.
- Inveleste obiectele fragile si casabile in straturi textile sau foloseste materiale de protectie speciale. De exemplu, foloseste prosoapele de bucatarie ca sa protejezi canile si paharele. Incearca sa impachetezi obiectele pe categorii identice sau similare.
- Asigura fiecare cutie cu banda adeziva si chiar sfoara.
- Pastreaza o geanta de voiaj cu lucrurile de care ai nevoie in fiecare zi – cateva haine, obiectele de toaleta, laptop, telefon, incarcatoare, diverse chei etc. Asta te va ajuta sa te descurci mai repede si mai bine.
- Pastreaza o geanta cu obiecte personale care sunt foarte importante pentru tine dar care nu pot fi plasate in anumite cutii categorizate si pe care nu vrei sa le ratacesti: amintiri, documente extrem de importante, lucruri de care ai nevoie la munca, bijuterii scumpe, gadget-uri etc.
Mutatul
Pe masura ce duci lucrurile deja impachetate in noua casa, este bine sa incepi si sa le despachetezi acolo si sa le aranjezi pe fiecare la locul sau. De cele mai multe ori mutatul inseamna sa locuiesti in doua locuri si sa fii mereu pe drumuri. Daca noua locuinta este deja curata si gata sa te primeasca, incepe sa despachetezi camerele sau obiectele care iti vor fi imediat necesare: baia si bucataria, dormitorul etc. este mai usor sa despachetezi pe rand si sa scapi de cutii si saci decat sa muti intreaga locuinta veche in cea noua si sa te trezesti ca ai de despachetat, aranjat si amenajat un munte nesfarsit de cutii si saci.
- Mutatul si despachetatul inseamna ambalaje, dezordine si praf. Din acest motiv, ultimele lucruri pe care le vei despacheta vor fi covoarele si perdelele pentru a le proteja cat mai mult.
- Despacheteaza bucataria pentru a avea acces oricand la ea si foloseste o lada frigorifica pentru a pastra cateva alimente pana cand te muti de tot in noua casa.
Tu ai si alte sfaturi despre mutat pe care ai vrea sa le impartasesti cu noi?